MINIFÖRELÄSNINGAR
Jag träffar elever klassvis på skolor, väcker nyfikenhet, speglar perspektiv.
Våga prata – Övervinna sårbarhet – Varför gå i skola – Insikt och konsekvenser
SKOLLEDARE – PEDAGOGER – SKOLPERSONAL
Med profession handleder och vägleder jag i komplexa frågeställningar. När vuxna hör ”Jag bara skojade – lite får du väl tåla – de va någon annan” klassiska svar på frågan ”varför gjorde du så” vid mobbning och utsatthet. Då är det dags att skyndsamt agera.
När och hur vuxna kommer agerar för att hantera olika situationer, påverkas det av mänskliga egenskaper som inverkar på utfallet för resultatet.
Vuxnas självbild – inverkar på hur trygg människans grundvärderingar är, finns empati, hur väger lika rättigheter och tryggt- ödmjukt bemötande. Likaså den mänskliga förmågan och hur ambitionsnivån ligger påverkar resultaten som blir.
Ett slutfört lyckat uppdrag med hållbart resultat, skapas tillsammans när samtliga parter bär med sig känslan av delaktighet och respektfullt bemötande.
SAMVERKAN – TRYGGHET – BALANS
Vuxna vet att ”en sten i skon” skaver tills den avlägsnas.
Symboliken med skon är lika stark för de allra minsta som vet att först
när stenen avlägsnas känns en stor lättnad.
Liknelsen är den samma för människan i utanförskap.