Skip to main content

Skola – Tillsammans gör vi skillnad för barn/ungdomar

Utgångspunkten för relationer är att uppleva samhörighet och känna samverkan.

MINIFÖRELÄSNINGAR
Skapa nyfikenhet – väck barn och ungdomars intresse med realistiska tema- perspektiv utifrån det: Äkta – Narrativa – Ärliga – Insiktsfulla – Logiska och Långsiktiga 

SKOLLEDARE – PEDAGOGER – SKOLPERSONAL
I samtal vägleder jag utifrån bred professionell kompetens i akuta likväl komplexa frågeställningar.

HUR VI FRÅGAR – FÅR VI SVAR
Klassisk fråga vid utsatthet ”varför gjorde du så”? Därför / Vet inte!
Eller – jag bara skojade – Lite får väl X tåla – De va inte jag, för de va någon annan.

SAMVERKAN – TRYGGHET – BALANS
Vuxna liksom de allra minsta vet att ”en sten i skon” smärtar.
Symboliken med skon är lika stark för de allra minsta som vet att först när stenen avlägsnas känns en stor lättnad. Liknelsen är den samma för människan i utanförskap.

Självbildens betydelse

Människans självbild skapas tidigt tillsammans i mötet med andra. Hur vi blir sedda och vilket bemötande vi får av andra förstärker bilden hur vi ser på oss själva. 

Prata tydligt barn

Grunden till barns språkutveckling handlar om orden och att lära sig prata, berätta och skriva. ”Bra” är ett klassiskt ord som saknar uttalat värde och allt för ofta ersätter genuina förstående vokabulär med uttryck.

Tydlig feedback

– Woow nu läste du allt flytande och genomgående rätt.  
– Nu märker jag att du lyssnade, du håller pennan helt.

Handledning med syfte

Dela erfarenhet och frågeställningar i samverkan kollegor – stärker självkänslan – ökar trivseln och skapar tillit.

HUR JOBBAR VI

Med mig

Arbetar vi tillsammans och metodiskt med sikte på att leverera
Ny insikt – Ökad kunskap – Trygghet – Önskade lösningar
 

Efter en behovsorientering
anpassas arbetsmodellen för det aktuella behovet